Поради новачкам

Ви вирішили зайнятися своєю справою? Тоді Вам обов’язково слід звернути увагу на ряд проблем, питань та різних факторів, адже у будь якому виді діяльності є свої підводні камені, про які й піде мова.

1. Приміщення/Місце/Точка
Головною проблемою при виборі і початку просування своєї ніші, є підбір підходящої території, на якій Вам буде комфортно займатися обраною діяльністю. Почнемо одразу з прикладів. Тут є лише 5 варіантів розвитку подій.

Перший – найпростіший, коли Вам не потрібно створювати додаткових умов і все що необхідно – вже «лежить під руками». Прикладом є робота на дому, або на вулиці. Мінімум для цього напряму є ноги, руки (та інші частини тіла) ну і звісно вміння відірвати своє «найдорожче місце» від дивану, а максимум – ноутбук, смартфон чи інший багатофункціональний гаджет, кружка кави та мінімальне знання/навички володіння переліченими вище приладами. Цей варіант підходить категорії населення, яка немає часу та коштів стрімко вирватись на бізнес арену, наприклад студентам, школярам і т.д.
Отже, початковий капітал – відсутній.
Місце – «що маємо, то маємо».

Другий – Точка. Даний варіант підходить для торгашів усіх рангів. Якщо добре подумати, Ви не одноразово були на ринках чи площах де люди торгували різними видами товарів, будь то стіл, торгова палатка чи навіть тротуар. Але чи задумувались Ви, скільки коштує облаштувати собі «скромний уголок»? Знову ж таки на прикладі, розглянемо амплітуду цін, що коливається від «безкоштовно» до 500 грн. в місяць. Чому «безкоштовно»? Погодьтесь, що назбиравши у лісі грибів, їх можна збути прямо «не відходячи від каси», а саме - попридорогу, і це лише один приклад з багатьох. Іншим варіантом є людне місце в якомусь торговому центрі, чи біля нього, де Ви винаймаєте в оренду площу до 3-4 квадратних метрів, та пропонуєте послуги з манікюру, оформлення страхівки і т.д. Власники торгового центру не візьмуть великої плати за такий кусочок їхньої власності, тим більше якщо у довготривалій перспективі така згода приноситиме прибуток та буде приваблювати нових клієнтів. Звісно потрібно підходити до вибору з розумом, адже не кожен захоче щоб у торговому центрі з одягом ви рубали м’ясо баранчиків, так само як і не кожному захочеться купляти рибу, яка лежить під сонцем, біля дороги, тому обирайте те місце яке буде відповідати виду вашої діяльності.
Отже, початковий капітал – до 500 грн.
Місце – 1-4 квадратних метра.

Третій – Невелике приміщення. Таким може бути кіоск, торгова ячейка на ринку, невелика кімната чи її частина, що облаштовані під Ваші потреби. Головною перевагою цього варіанту є те, що Вам не потрібно буде щоразу забирати свій товар, обладнання, робочі документи і т.д., із собою, адже в наявності є як мінімум чотири стіни, стеля та підлога, тож можна залишити усе необхідне тут і просто зачинити двері та вікна. Ще однією перевагою є те що зазвичай до вартості включається наявність та доступ до санвузлу, якщо такий, є у наявності. Вартість такого задоволення звісно що більша ніж у попередніх випадках. Ціна за оренду маленького кіоску буде коливатись у межах 500 грн./міс., кімнати, або частини поверху/будівлі, близько 1500-2000 грн./міс., при цьому площа буде коливатись від 4 до 8 метрів квадратних.
Отже, початковий капітал - від 500 до 2000 грн.
Місце – 4-8 квадратних метрів.

Четвертий – Середні та великі приміщення. Підходять найбільше, для ведення будь-якої підприємницької діяльності. Починати власну справу з оренди таких приміщень не варто, але перспективно, якщо складено хороший бізнес план, місце знаходиться у відповідній місцевості і т.д. Чому перевагу слід надати іншим варіантам? Річ у тім що 80-85% новачків, вважають що чим більша площа тим швидче вона приноситиме дохід, тим більше всього можна розмістити і т.д. Але майже ніхто не враховує різних значущих факторів. Наприклад, Ви вирішили створити фотостудію, обладнали її, найняли персонал і т.д. Ваш чистий дохід (мінус собівартість паперу, фото паперу, чорнил і т.д.), в день, буде близько 200 грн., і це при умові, що до Вас одразу рине маса клієнтів. Давайте підрахуємо: 26 робочих днів, по 200 грн., виходить 5200 грн./міс., а оренда такого приміщення коштує від 2000 грн./міс., залишається 3200 грн. - мінімальна з/п одного працівника? Даний приклад не означає що цей вид діяльності не прибутковий, при правильній організації, можна добитись успіху, але він показує що якщо орендна площа не окупиться, то не варто брати лишнє.
Отже, початковий капітал – від 2000 грн.
Місце – від 8 квадратних метрів.

П’ятий – Інше. Це скоріше не варіант підбору місця, а узагальнення усього що не увійшло до попередніх пунктів. Сюди можна віднести с.г. угіддя, авто, управління і т.д. Тобто те що не потребує конкретного місця у населеному пункті. Наприклад розвезення товарів на авто, потребує хіба що вміння знайти місце де можна припаркуватись. Чому сюди увійшли с.г. угіддя, само собою зрозуміло, а от про управління потрібно зробити роз’яснення. Під управлінням мається на увазі не керівництво підприємством, а наприклад використання своєї чи іншої власності, з метою одержання доходу. Наприклад Ви маєте змогу викупити складське приміщення і після цього, здавати його в оренду. Таким чином виходить що Ви ніби-то не вдома, і ніби-то не особо працюєте.
Отже, початковий капітал – необмежений.
Місце – наявність, або повна відсутність.

2.Законодавство та податки
Велику увагу слід привернути лояльності законів, до Вашого майбутнього джерела доходів. Слід, в першу чергу, визначити, чи потрібно мати ліцензії, дозволи, згоди сусідів, договори, банківські рахунки, резерви та ін., для «чистого» функціонування підприємства. Перевірка останніх змін у нормативних актах, теж не завадить. Окрім цього потрібно звернути увагу на розмір податків, зборів, соціальних внесків і т.д. Проконсультуйтесь з юристом, дізнайтесь у нього все що може знадобитись. Не забувайте про ведення обліку, строки подання документаці і постійні перевірки з боку уповноважених органів. Хорошою ідеєю буде ведення декількох журналів, наприклад журнал перевірок, який дасть Вам змогу не бути «обведеним навколо пальця» працівниками владних установ. Історія з життя: Частота планової пожежної перевірки не повинна бути частіше ніж 1 раз на рік, при високому ризику пожежі. Тримаючи тур фірму до офісу прийшли троє осіб для проведення планової перевірки, перед її початком, їх попросили вказати дату перевірки, фамілії та підписатись у звичайному журналі-блокноті. Через 4 місяці, ці ж особи навідались знову, з тією ж перевіркою, але в цей раз пішли ні з чим, оскільки року не пройшло, а хабарів їм ніхто і так давати не збирався. Є і багато інших прикладів та історій, але не будемо у них вникати, просто пам’ятайте, краще не мати проблем із законом, і працювати на совість. Отже, інформований - значить озброєний.

3. Обладнання, техніка та персонал
Почнемо з простішого – обладнання. Запам’ятайте, фірма яка займається усім чим може – погана фірма. Тому варто добре продумати, які прилади, техніка, станки, автівки і т.д. будуть дійсно потрібні. Стара-добра байка про «Газ-м’яс» із слоганом «Ми м’ясо, ми газ!» буде найкращим негативним прикладом. Також звертайте увагу на вартість та якість усього що закуповуєте, адже не завжди дорогий принтер буде краще дешевого але якісного. Звісно чим більше ви протратите, тим довше усе це буде окуповуватись. Персонал, є більшою проблемою. Перше на що слід звернути увагу, це молодь. Не секрет що молоде покоління є більш інформованим та легше освоюється, тому орієнтовний вік найманих робочих повинен бути від 18 до 35 років. Працівник обов’язково повинен бути ввічливим та стрессостійким. Кожна людина – індивідуальність, тому для кожного потрібен свій підхід. Окрім того слід пам’ятати про стаж роботи та відповідність кваліфікації. На посаду офіцанта більше підійде енергійна особа до 25 років, а на вакансію бухгалтера краще обрати досвідчену людину у цій справі, зі стажем роботи хоча б 2-3 роки. Потреба у персоналі – основний фактор при відкритті вакансій на ринку праці. Оцінимо дану потребу, на прикладі. Розклейка оголошень – ідеальний варіант. У малому місті, Ви – сам собі і персонал і керівник. У великому, можна створити невелику фірму по розміщенню оголошень. У цьому випадку Вам знадобиться допомога. Якщо із бухгалтерією ще якось можна розібратись самому, то для вчасного виконання замовлень пари лишніх рук не завадить. Від обсягу цих самих замовлень, можна орієнтовно підрахувати, кількість «рук» для їх виконання. При потребі у розміщенні 100 оголошень Вам не потрібно утримувати 20 осіб у штаті, і навпаки, 3-є осіб не встигнуть розмістити по місту 8000 об’яв. Не забувайте звертати на це увагу як при створенні, так і при функціонуванні та розширенні підприємства.

4. Вибір напрямку діяльності
Не менш важливим є правильний вибір бізнес ідеї. Враховуйте той факт, що на ринку вже є ваші конкуренти, і не завжди, у них, усе погано. Не давайте себе «затоптати» (читайте наступний пункт), різним холдингам, корпораціям і т.д. Звісно це не легко, але для чого перенавантажуватись, якщо можна просто обрати той вид діяльності, який знаходиться в дефіциті? І знову приклади. Варіант перший, Ви хочете відкрити продуктовий магазинчик. Ідея не погана, але конкуренція – величезна. Боротися доведеться із супермаркетами та іншими магазинами, неподалік. Так що тут або хороша організація, або «довго не протянеш». Чому так? Для початку, закупка. Супермаркет може позволити собі закуповувати товари оптом по меншій ціні, постачальники, теж уже сформовані, і не потрібно тратити час на їх пошук, у Вас, все навпаки, адже ви ще нічого не знаєте про того чи іншого постачальника і не впевненні чи вчасною буде доставка його товарів. Ваш простір, обмежений, так само як і асортимент. Таким чином можна зробити висновок, що потягатися із такими конкурентами доведеться у всіх поняттях цього слова. Інша річ якщо вид вашої діяльності у дефіциті. Нехай для наочності це буде ветеринарна аптека. У великому місті їх не дуже то й багато, а у провінціях взагалі нестача. Головна група клієнтів – селяни. Тварини, як і люди піддаються впливу зі сторони, так само хворіють і потребують лікування. Їхати до сусіднього райцентру за упаковкою таблеток від отруєння для улюбленого поросятка, не зручно, та й іншої роботи по дому, хоч відбавляй. Наші дії: оцінюємо ситуацію, підбираємо такі населенні пункти, які знаходяться неподалік один від одного (наприклад 3-4 села) і ставимо невеликий кіоск, з усім найбільш необхідним (конкретніше можна дізнатись у поставщиків, адже вони знають, що найчастіше замовляють). Результат буде приблизно таким: Населення що живе безпосередньо там де Ви розмістили свій кіоск, та люди із сусідніх сіл, не мають потреби їхати до райцентру, адже простіше пройти декілька метрів, чи навіть проїхатись на возі, туди-назад і повернутися до хатніх справ, ніж тратити 3-4 години на дорогу, черги і т.д. Тобто ви – майже монополіст. Знову ж таки усе залежить від організації робочого процесу. Високі ціни відіб’ють клієнтів, те ж саме із нестачею запасів ліків. Прийшовши до вас, будь то вет.аптека чи продуктовий магазин, людина яка слідкує за цінами одразу вирішить що «тут все дорого» і більше не прийде, хіба що у крайньому випадку. Отже все залежить від Вас. Можна поборотись, а можна створити міні монополію, обирати Вам.

5. Знижки, акції та інші плюшки для клієнтів
Дуже важливим для Ваших клієнтів є Ваша ж лояльність до них. Я впевнений, Ви не раз зустрічали фрази «Знижки», «Розпродаж» і т.д., але не завжди це правда, а скоріше спосіб заманити наївних клієнтів. Орієнтуватись потрібно на таку хвилю: Знижки повинні бути знижками, акції – акціями. Тобто те що ви пропонуєте повинно йому відповідати. Негативний приклад: у моєму населеному пункті є магазин, назви вказувати не буду, але ця мережа є по всій Україні та навіть за її межами. Їхня політика така: за декілька тижнів до проведення «супер знижок» у них росте ціна на всі товари. Конкретний приклад – дезодорант. Звичайна його ціна 40 грн., у них вона і так на пару гривень дорожче (46,50 якщо точно). Що відбувається далі? Ціна росте до 52 грн. і тримається на цьому рівні. Через деякий час вони проводять акцію, «знижки -15% на все» та міняють цінники на кольорові, із такими даними: попередня (закресленна) ціна 52 грн., -15%, одержуємо поточну ціну в 44,20. Тобто акція ніби то і є, але справжня знижка становить лише 2,30. А порівнявши ціни у сусідньому магазині, я взагалі розчарувався і більше не відвідую дану торгову мережу. Те ж саме з часом буде відбуватися з усіма клієнтами. Деколи проходжу повз і бачу толпи людей які ведуться на цю брехню, але і не озброєним оком помітно що їх кількість щоразу меншає. Тому головне правило, будьте чесними із клієнтами і це окупиться. Позитивний приклад: оптова ціна Вашої, продукції, наприклад риби, складає 60 грн. за кілограм, ринкова ціна 75 грн., Ви продаєте її за 72 грн., але клієнтів всеодно не багато? Не біда, адже у Вас є запас на різниці. Ваші дії: опускаєте ціну до 65 грн. і ось біля вашого прилавку вже зібралась толпа людей і продажі ростуть вдвічі. У даному випадку непогано буде розмістити на видному місці документи, які підтверджують свіжість риби, але це все інша тема. Як це працює? У вас є 200 кг риби. В день, продаж не перевищує 50 кг. Підрахуємо: 50кг*72 грн.=3600-3000(собівартість). Результат, приблизно 600 грн./день. Інший варіант зі знижкою: 100кг(продаж росте приблизно вдвічі, за рахунок низької ціни)*65 грн.=6500-6000(собіватрість) Результат, приблизно 500 грн./день. Де вигода, скажете Ви? Тут гра йде на якість та низьку ціну. У першому варіанті необхідно затратити чотири дня, щоб продати усе що є в наявності, у другому, два дня. Оборот за місяць буде більший, клієнтура постійною, конкуренцію не кожен зможе витримати, та ще багато усього, що позитивно відобразиться на біснесі. Звісно усі цифри взяті зі стелі, але заощадливі покупці стануть постійними клієнтами, навіть якщо їхня економія буде рахуватись не гривнями а копійками. Перейдемо до інших плюшок, як картки знижок, купони і т.д. Тут усе просто, люди завжди шукають «халяву». Спеціальна картка на знижку чи купон у газеті теж приваблюють постійних клієнтів, навіть якщо зничайні ціни дещо вищі ніж у конкурентів. Якщо дана картка чи купон дає змогу придбати товар дешевше, клієнт перейде у статус постійного. Але знову ж таки, обманутий клієнт – більше не Ваш клієнт. Тому потрібно прораховувати усе наперед, так, щоб це влаштовувало і вас і покупців. По даній темі можна ще довго вести роз’яснення, але тут не зрозумієш якщо не попробуєш.

6. Рекламна кампанія
Найцікавіша для мене тема. Організацією рекламної кампанії можна займатись різними шляхами. Навіщо це взагалі? Річ у тім що в першу чергу, необхідно про себе повідомити. Окрім цього, непогано буде також повідомляти про нові акції та знижки, запрошувати клієнтів, шукати персонал і т.д. Правильне русло реклами покращить становище фірми, неправильне – погіршить. Реклама повинна працювати на Вашу користь. Не потрібно оплачувати дорогу рекламу на рекламних щитах, якщо вона не окупиться. Оплачувати роботу людей які стоятимуть на вулиці і будуть роздавати рекламки, також не завжди доцільно. Більшість таких рекламок опиняються у найближчому смітнику. Більш ефективним (відповідно дорогим) буде реклама на радіо та телебаченні, але такий варіант підходить для розвиненої мережі. Також слід звернути увагу на «звукову» рекламу. Наприклад перед входом розмістити пару колонок, які будуть інформувати проходящих поряд людей про ваші товари. Діяти потрібно впевнено але обережно. Не одноразово стикався із ситуацією, коли нізвідки, на повний звук почаниють кричати «Заходьте до нас і бла бла бла!!!!!». Це скоріше відлякує ніж приваблює. Головним видом реклами у сучасному світі, є інтернет. Люди тратять просто массу часу за гаджетами, та блукають просторами глобальної, світової мережі. Тож чому цим не скористатись? У Ваше розпорядження поступає ряд спеціальних програм. Найбільш ефективними, на мою думку є сервіси Google. Рідко на якому сайті, немає цього виду реклами. Звісно я пройшов немалий шлях у цьому напряму і перепробував багато варіантів і зараз міг би з легкістю назвати десяток сайтів, які проводять рекламні кампанії на сайтах різних видів та тематик. Окремо розглянемо рекламу у соц. мережах. Помилкою буде замовлення реклами у групах та спільнотах. Чому? Це не працює! Зазвичай користувач просто прогорне рекламний пост і продовжить розглядати більш веселі і цікаві блоки інформації. Але реклама на бічній панелі сайту, яка постійно знаходиться на видному місці, приверне більшу увагу, хоча буде коштувати дорожче. Така ж ситуація на YouTube. Домовлятись із власником каналу про рекламу не завжди доцільно, оскільки якщо людина шукає як перепаяти динамік в телефоні, то інформація про те що новий телефон можна купити у Вас, буде зайвою. Набагато ефективніще буде прокрутка реклами перед початком роликів, або посеред них. Дещо надоїдливо, але більш ефективно! Способів багато, а ефективність залежить від Вас!

7. Обстановка, інтер’єр, екстер’єр
Зручність - завжди цінується! Правильний підбір меблів, тематики, стилю і т.д., не завадить. Розсудимо так, комфортний зал, легка проходимість між столиками, тематичне кафе у стилі ретро, зручні місця для очікування перед входом до офісу, музика і т.д. куди краще маленької коморки у якій і сісти то нема де, чи дешевого фаст фуду, де усе видається у целофанових кульках. Для облаштування свого приміщення, варто звернутись до професіоналів, якщо власної уяви недостатньо. Найбільший дискомфорт - ехо, яке викликає відчуття пустоти. Обставте усе так щоб комфорт і простота були на висоті. Не нагромаджуйте весь простір непотребом. Запам’ятайте екстер’єр заманює клієнта, а інтер’єр не дає йому піти.


Усе вище зазначене є лише теоретичною інформацією а не конкретним планом дій. Розглянути усі випадки – немає можливості. Зрозуміло що у кожному випадку потрібно крутитись як білка в колесі, і деколи приймати рішення які сильно впливають на ведення бізнесу. Створити і забути, не для успішних людей! Орієнтуйтесь не на надприбутки, а на товарообіг, клієнтуру та якість. Будьте в тренді! Розвивайтесь, шукайте нові шляхи, вчіться на помилках (бажано не на своїх), вмійте шукати компроміс і все буде так як Ви сплануєте!